Negocjacje w biznesie

Negocjacje w biznesie

Jeszcze do niedawna negocjacje kojarzone były niemal wyłącznie ze światem polityki i dyplomacji. Tymczasem codzienne kontakty zawodowe czy prywatnie niejednokrotnie wymagają procesu negocjacyjnego. Negocjacje prowadzone są wówczas, gdy istnieje zarówno wspólny cel interesów, jak i ich sprzeczność. Są one również wskazane, gdy istnieje konflikt pomiędzy poszczególnymi osobami.

Obecnie negocjacje występują także w biznesie. Są one konieczne do prowadzenia m.in. rozmów biznesowych. Handlowcy bądź osoby kontaktujące się z klientem przechodzą często szkolenie z technik negocjacyjnych. Przede wszystkim należy pamiętać jaki jest cel negocjacji. Jest to głównie osiągnięcie porozumienia. Podejmując decyzję trzeba sobie uświadomić ich konsekwencje w przyszłości.

Przed przystąpieniem do negocjacji, warto odpowiedzieć sobie na pytanie czy dana sprawa ich wymaga. Dobrą cechą negocjatorów jest skłonność do kompromisów. Tylko wówczas obie strony mogą być usatysfakcjonowane. Nie bez znaczenia jest także wzajemne zaufanie. Wówczas strony negocjacji nie muszą się wzajemnie podejrzewać o próbę oszustwa czy wyłudzenia. Takie zastrzeżenia niemal całkowicie mijają się z celem negocjacji. Z tego powodu warto, żeby negocjatorzy byli odpowiednio przygotowani do rozmowy.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *